Door op 22 september 2012

PvdA Zuid: Onderzoek doortrekken NZ-lijn naar het westen

PvdA-fractie in Zuid wil doortrekken Noord-Zuidlijn naar metrostation Amstelveenseweg onderzoeken

Kijk naar de mogelijkheden om de Noord-Zuidlijn niet te laten eindigen op station Zuid, maar verder te laten rijden naar het bestaande metrostation Amstelveenseweg. Het spoor ligt er immers al. En als je dat dan doet, kijk dan ook naar de mogelijkheden om door te rijden naar de Riekerpolder / Rieker Business Park.
Dat is de strekking van een voorstel dat de PvdA in Zuid  op 21 september 2012 heeft ingediend.
“Het idee komt voort uit de gedachte dat je de komst van de Noord-Zuidlijn nog beter benut als je deze niet in Zuid laat eindigen maar verder laat rijden.” vertelt PvdA-deelraadslid Marc den Hertog. “Het spoor ligt er al. Net als het station Amstelveenseweg. Zo kunnen mensen vanuit Noord en bijvoorbeeld de Pijp zonder overstappen naar het VU-Medisch Centrum en het Olympisch Stadion. Ook tram 16 en een flink aantal bussen wordt zo makkelijker bereikbaar.”
De gedachte om verder te kijken dan station Zuid was meteen ook de aanleiding om verder naar het westen te kijken. Naar de Riekerpolder. Want daar is inmiddels een flink aantal gerenommeerde bedrijven gevestigd. Den Hertog: “De bedrijven zitten er, maar de OV-voorziening is er onder de maat. Daarom vragen wij het bestuur in Zuid om samen met Nieuw-West en de centrale stad te onderzoeken of het rendabel is om daar een metrostation te vestigen.”