Door Keren Hirsch op 8 januari 2024

Standpunt SDC-fractie bekendmaking locatie erotisch centrum

Eind december werd bekend dat de locatie voor het erotisch centrum de Europaboulevard in zuid wordt. Als fractie en als stadsdeelcommissie vinden wij het spijtig en zijn wij teleurgesteld dat deze locatie gekozen is ondanks het negatieve advies van ons als commissie als van het dagelijks bestuur.

Ook zijn wij verbaasd dat er in de voordracht niet is ingegaan op onze bezwaren of onze alternatieve voorstellen. Bij de bekendmaking kregen wij tevens een aantal voor ons nieuwe punten te horen waar wij ons zorgen om maken.

Zo wordt een deel van het Amstelpark mogelijk enkele jaren gebruikt als werkterrein in plaats van een park. Neemt de gemeente eventueel meerkosten voor Zuidasdok die mogelijk ontstaan door dit project voor eigen rekening en wil de gemeente zich inzetten voor meer nacht-OV naar deze locatie. Dit terwijl zowel de commissie als het dagelijks bestuur al jaren hamert op het feit dat het OV overdag in zuid steeds minder wordt en dat dit een zeer slechte zaak is voor de bewoners en de bereikbaarheid. Wij maken ons dan ook zorgen dat eventueel extra nacht-OV ten kosten gaat van OV-overdag in Buitenveldert of andere delen van Zuid.

Als commissie is onze formele rol nu klaar. Desondanks zullen wij wel samen met andere partijen vragen opstellen richting het college omdat wij ons echt zorgen maken over het plan zoals nu gepresenteerd, wij hopen zo antwoorden te krijgen die wellicht de raadsfracties ook kunnen helpen in het bepalen van hun keuze.

Ons standpunt blijft hetzelfde, wij willen als zuid zeker ons steentje bijdragen in Amsterdam en staan daarom ook nog steeds achter onze alternatieve voorstellen van kleinschalige locaties voor sekswerkplekken, ook in zuid. Maar een groot centrum wat wellicht meer dan 1,5 miljoen bezoekers aantrekt zien wij niet als oplossing, wij denken dat dit eerder zal leiden tot meer overlast in Amsterdam, zowel in de binnenstad als in zuid.

Keren Hirsch

Ik ben Keren Hirsch, eind 30 en woon praktisch mijn hele leven in Amsterdam Zuid, geboren in Jeruzalem en daar mijn eerste levensjaar doorgebracht. Ik ben opgegroeid in Buitenveldert en daar eigenlijk nooit meer weggegaan. Waarom zou je ook, het is een prachtig stukje Amsterdam. In het dagelijks leven ben ik Product Owner van beroep,

Meer over Keren Hirsch