Door op 28 juni 2012

PvdA Zuid aanwezig bij herdenking afschaffing slavernij

Eddy Linthorst: Keti Koti noodzakelijk voor gezamenlijke toekomst

“Sinds enige tijd ben ik betrokken bij de herdenking van de afschaffing van de slavernij. Het begon drie jaar geleden toen ik als wethouder meedeed aan een dialoog met Surinamers en Antillianen uit Oud Zuid. De bijeenkomst heeft me niet onberoerd gelaten. Leek het in het begin te gaan over daders en slachtoffers, allengs werd mij duidelijk dat het in feite ging over (impliciet) rascisme toen en nu.  Tijdens de voor mij redelijk onthullende bijeenkomst kwamen we tot de conclusie dat herdenken van de afschaffing van de slavernij niet alleen zwarte maar ook de witte Nederlanders aangaat. Willen we een gezamenlijke toekomst op kunnen bouwen, dan moeten we het gemeenschappelijke verleden markeren en werken aan een samenleving waarin we ons bewust zijn van dit (impliciete) racisme zodat we het achter ons kunnen laten.

Na die memorabele bijeenkomst is er een werkgroep opgericht die jaarlijks een herdenking organiseert, waarbij meerdere bijeenkomsten plaatsvinden. Elk jaar in juni staan we stil bij de pijn en daarna vieren we een nieuwe start. Keti Koti.
Zo brachten we op 27 juni een bezoek aan het graf van de slaaf Eliëzer, die ligt begraven op het Joodse kerkhof in Ouderkerk aan de Amstel. We vertrokken met een rondvaartboot -beschikbaar gesteld door de Amsterdam Boat Company- vanaf de steiger tegenover het Heinekengebouw. Behalve de betrokkenen van het eerste uur, waren ook vertegenwoordigers van de Surinaamse en Antilliaanse gemeenschap mee en kinderen van diverse scholen. Onderweg werden verhalen verteld over de geschiedenis van de slavernij, gezongen, rituelen uitgevoerd en vraag-antwoord spelletjes met de kinderen gedaan. De Portugees-Israëlitische Gemeente verleent elk jaar haar welwillende medewerking en sinds vorig jaar geeft ook het gemeentebestuur van Ouderkerk a/d Amstel acte de présence. Inmiddels zijn diverse stadsdeelbestuurders meegevaren en ook prominente personen uit de Surinaamse gemeenschap zoals Noraly Beyer, Jetty Mathurin en Gerda Havertong. Dit keer hield -voor het eerst- de verantwoordelijk wethouder van de gemeente, Andrée van Es, een toespraak tijdens de plechtigheid.”

Naast de bootreis, die jaarlijks groter wordt, zijn er nog vier andere festiviteiten in het stadsdeel georganiseerd, zoals een feestelijke bevrijdingsbijeenkomst, dialogen en een avond met rituelen om de pijn uit het verleden te herdenken.
Op 1 juli wordt in het Oosterpark een groots Keti Koti Festival gevierd. Vanaf 11 uur zijn er diverse optredens in het park.