Zeer geslaagd politiek café met GroenLinks met Mei Li Vos en Paul Rosenmöller

12 oktober 2023

Op donderdag 14 september was het dan zover. De leden van GroenLinks en PvdA uit Amsterdam Zuid konden elkaar ontmoeten in Huize Lydia. Zowel GroenLinks als de PvdA had haar hoogste persoon uit de Eerste Kamer afgevaardigd om te vertellen hoe de samenwerking tot nu toe verloopt. In de Senaat werken de partijen al vanaf vorig jaar na de verkiezingen voor de Eerste Kamer als één fractie.

Zowel Vos als Rosenmöller vertelden er vol lof over. Fractievoorzitter Rosenmöller: “Eerst zijn we in de zomer bij elkaar gaan zitten en hebben alle vooroordelen die we over elkaar hadden op tafel gelegd. We hebben ontzettend gelachen, gedronken en het legde veel bloot. Daarna konden we aan het werk.” En vice-fractievoorzitter Vos: “Het belangrijkste is dat we elkaar wat gunnen. En dat lukt. In de Eerste Kamer, maar ook afgelopen zomer toen het kabinet viel. We wisten dat als we iets willen, dan moeten we het doel voorop stellen en niet de poppetjes. En zo hebben Jesse, Marjolein, Attje en anderen met grote ambities een stapje achteruit gedaan.” Vos drukte ons op het hart: “We moeten er echt alles aan doen om de grootste te worden. Zodat we het initiatief naar ons toe kunnen trekken. Dus aan het werk mensen!”

De hosts van de avond waren Sander Meinema (voorzitter PvdA Amsterdam Zuid) en Coos van Coeverden (secretaris GroenLinks Amsterdam Zuid). Na een gesprek tussen Rosenmöller en Vos met de aanwezigen, zijn ze doorgegaan naar een reeks landelijke en lokale stellingen. Het publiek mocht eerst voor/tegen stemmen alvorens Vos of Rosenmöller hun stellingname bekendmaakte. Daarna reageerde het publiek hierop Het opvallende was dat de voor- en tegenstemmers niet langs partijlijnen liepen, maar juist er dwars doorheen. Deze avond was als een ‘eerste date’ tussen de leden en het was zo een leuke kennismaking. We hebben toch vrij veel gemeen!

Tot slot presenteerden beide campagnecoördinatoren Stephan Antuma (PvdA Amsterdam) en Kiete Schmitt (GroenLinks Amsterdam) de plannen tot 22 november: “Niet te vroeg pieken is het credo en de posters komen eraan.” Er kwamen enkele vragen uit de zaal wanneer we de straten op kunnen en de wijken in. Het blijkt dat iedereen erg gemotiveerd was om ons naar de overwinning te helpen.

Ook enthousiast? Meld je hier aan voor de campagne!