De laatste ALV als nieuwe start

3 april 2018

Hoe tijden zijn veranderd en hoe desondanks de PvdA mogelijk mee kan doen in het dagelijkse bestuur van onze centrale stad, Amsterdam. Zo klonk het op 29 maart tijdens de Algemene Ledenvergadering van de PvdA-Afdeling Amsterdam-Zuid. Nu, een paar dagen verder, weten we dat onze partij hiervoor is uitgenodigd.

Eerst afsluiten
In de eerste helft van deze goed bezochte vergadering wordt een periode afgesloten. Het verslag van 2017 wordt goed gekeurd. Lies Opdam is vertrokken als bestuurslid van de afdeling. De penningmeester, Eddy Linthorst, wordt gedechargeerd door de voorzitter nadat de Heer Wooldrik van de kascommissie zijn bevindingen over de kascontrole heeft bekend gemaakt. Zo zijn de financiën van 2017 op orde.

De vertrekkende bestuurders en (steun)fractie van de Deelraad Zuid worden in het zonnetje gezet: Marijn van Ballegooijen, Flora Breemer, Estella Heesen , Mark de Vos en Nisan Sarican. De voorzitter van de afdeling, Femke Roos, doet elk van hen de biografie van de PvdA-gigant wijlen Max van der Stoel cadeau.

Julian Verbeek – die voor het eerst het campagne-team van de Amsterdam-Zuid heeft geleid en zelf nr 17 stond op de lijst voor de Gemeenteraad van de Centrale Stad – zet uiteen hoe enorm veel energie er is gestoken in de verkiezingen van afgelopen 21 maart. Met name benadrukt hij hoe er qua online communicatie een inhaalslag is gemaakt.

Dan verder gaan
Bijna de helft van de avond gaat over de directe toekomst. Annemarijke Wooldrik leidt hierbij op kundige manier de vergadering. De net gekozen kandidaten en nu adviseurs van het Dagelijks Bestuur van de Deelraad Zuid stellen zich nogmaals voor en zetten uiteen wat hun speerpunten worden.

Keren Hirsch adviseur namens Buitenveldert, zet uiteen hoe Buitenveldert echt Buitenveldert moet blijven en niet mag worden overgenomen door de Zuid-As. Frank Bolhuis, adviseur namens Oud-Zuid, wil tegengas geven aan het weghalen van tramlijnen in Oud Zuid. Ercan Colak, adviseur namens De Pijp/Rivierenbuurt, legt het accent op menselijke cohesie en samenwerking. Verder gaan zij elkaar goed op de hoogte houden en ondersteunen.

Een complexe discussie sluit de avond af. Welke koers moet de partij gaan voeren? Die van een volkspartij of van een voorhoedepartij? Er moeten duidelijk momenten komen om hier vrij over te kunnen discussiëren. En die gaan er zeker komen.

Aan het eind van de avond bieden diverse leden zich aan als ‘tulprondbrengers’ voor 1 mei.