Verslag fractie Stadsdeelcommissie

24 mei 2024

De afgelopen periode is weer een dynamische geweest in onze stadsdeelcommissie. Zo heeft Keren Hirsch ons tijdelijk verlaten voor het “pluche” van de Stopera, maar gelukkig hebben we voor de komende maanden sterke vervanging, bij monde van Natasha Hoogenboom. Ook de VVD die begon met 3 zetels om vervolgens via 2 naar 1 zetel te gaan mag toch een nieuw commissielid verwelkomen.

Een voor ons belangrijk punt dat onlangs de revue is gepasseerd is de mogelijkheid voor progressieve parkeertarieven bij sportparken en begraafplaatsen. Het dagelijks bestuur ziet hiervoor beren op de weg, maar wij zullen ons er hard voor blijven maken om te kijken of er niet toch iets mogelijk is. Juist sportparken en begraafplaatsen moeten goed bereikbaar zijn voor iedereen.

Nu we aan de vooravond van de dodenherdenking staan wil ik jullie een initiatief van collega Hirsch niet onthouden.
Tramlijn 8 die de van oudsher Joodse buurten verbond heeft een duistere geschiedenis in de tweede wereldoorlog. Het verzoek is geweest om te onderzoeken of deze trein eens per jaar op de internationale Holocaust herdenkingsdag te laten rijden en daarbij het verhaal dat nooit mag worden vergeten  overgedragen op de nieuwe generaties.
Het dagelijks bestuur heeft toegezegd om zich in ieder geval in te zetten om het verhaal van tramlijn 8 levend te houden, of dat met het laten rijden van de tram, of op een andere manier zal zijn in verband met de gevoeligheid gaat onderzocht worden.

De schoonste straat:
We verzoeken het dagelijks bestuur om te onderzoeken of wijken in Zuid mogelijk ook kunnen aansluiten bij het mooie en leuke bewonersinitiatief ‘‘De schoonste straat’, mogelijk met ondersteuning van het stadsdeel.

‘De schoonste straat’ is een bewonersinitiatief uit stadsdeel West waarbij bewoners ‘strijden’ om de schoonste straat van hun buurt.
Hierdoor zijn straten schoner en is er hogere cohesie in de deelnemende buurten.

De Joodse stad:
Vorig jaar is er een bijzondere samenwerking in Amsterdam gestart. De UvA, gemeente Amsterdam en het Joods Cultuur Kwartier zijn het project ‘De Joodse stad’ gestart in Amsterdam centrum.
Doel het project is om de Joodse geschiedenis van Amsterdam op een aansprekende manier terug te brengen in het straatbeeld.
Omdat Amsterdam Zuid ook een joodse geschiedenis kent hebben wij het dagelijks bestuur verzocht om te onderzoeken of Zuid ook aan de slag kan met dit project.
Om zo die geschiedenis van ons stadsdeel ook op een aansprekende manier terug te brengen in de buurt.