26 februari 2023

Kandidaat PS aan het woord: Nathan Roos

Eerlijkheid is één van mijn belangrijkste waarden en meteen ook de belangrijkste reden dat ik lid werd van de PvdA. Als de premier van het land kan liegen en ervoor beloond wordt, wat voor voorbeeld geeft dat aan kinderen die onder zijn premierschap opgroeien? Ik ben geboren in 2002 en Rutte is dus al meer dan de helft van mijn leven premier.

Ik wil een ander voorbeeld geven als politicus, want ik geloof dat alleen met eerlijkheid we verder kunnen komen als samenleving. Als de politiek een spel wordt van wie het beste kan bedriegen, dan leidt dat niet meer tot een gezonde democratie.

Ik denk ook dat eerlijkheid essentieel is om vertrouwen in de politiek te hebben. Het verbaast mij niet, maar stelt me wel teleur dat er minder vertrouwen is in de hele de landelijke politiek in Nederland dan in de Europese unie. (CBS, 2021)

We hebben de komende jaren een grote klus voor ons. We moeten zorgen dat er meer groene stroom opgewekt wordt (windmolens en zonnepanelen) en we moeten milieuvervuiling harder aanpakken.

Als Tata Steel door kan gaan op de huidige voet te vervuilen dan is dat niet alleen een falen van het kapitalisme. Dat is een politíék falen. Dat moet en kán anders.

Ik vind dan ook dat we meer actief en meer proactief die politieke keuzes moeten maken wanneer het de mensen raakt. Niks doen is ook iets doen en dat is hoe mensen in de IJmond nu 25% meer kans op longkanker hebben dan in de rest van het land. (En bovendien ook nog een groter risico op hart- en vaatziekten, en neurologische schade door blootstelling aan lood op jonge leeftijd.)

Tata Steel is heel lang niet eerlijk geweest over hun beleid en dat kan de provincie niet zomaar door laten gaan.

Tegelijkertijd moet de provincie ook zorgen dat er voldoende werkgelegenheid blijft. De PvdA wil afspraken maken met bedrijven om mensen goed voor te bereiden op de arbeidsmarkt en tegelijkertijd zorgen voor meer banen in de nieuwe groene industrie.

De PvdA zal ook actief inzetten op het tegengaan van discriminatie op de werkvloer en betere behandeling van arbeiders.

Een discussie over de Provinciale Staten is niet compleet dit jaar zonder het te noemen:

Stikstof is een dossier waar heel lang door de politiek niet eerlijk over gesproken is. We zien nu waar dat toe leidt. We zullen vanaf het begin een duidelijk beleid moeten maken op provinciaal niveau om onze uitstoot van ammoniak en stikstofoxiden terug te dringen, want we kunnen er niet op vertrouwen dat de landelijke overheid een betrouwbaar plan maakt de komende paar jaar. Dit gaat om de toekomst van mijn generatie en we kunnen ons niet veroorloven dat dit een spelletje wordt van politiek Den Haag.

Het is ook belangrijk dat we als PvdA terugkomen op de dingen die we verkeerd hebben gedaan. Bijvoorbeeld het afbreken van de sociale huursector. De landelijke politiek heeft hier de meeste touwtjes in handen, maar op provinciaal niveau kunnen we wel bijvoorbeeld zorgen dat provincies meer sociale huurwoningen bouwen. Dat dat nodig is, hoef ik niet uit te leggen.

Mocht iemand vragen voor me hebben, dan ben ik altijd bereikbaar per e-mail op [email protected]