Door op 27 januari 2015

PvdA-ers vinden Barth te positief over nieuwe wetten in de zorg

´´We doen met zijn allen weinig om te verbergen dat we eigenlijk de pest hebben aan ouderen´, vatte Job van Amerongen in zijn column het huidige zorgbeleid samen. Hij deed dat aan het eind van de middag ´Vitaal ouder worden´die de Ouderencommissie van de PvdA Zuid op 21 januari organiseerde.  ´´We willen dat ouderen zo lang mogelijk onder zo goed mogelijke omstandigheden thuis blijven wonen, maar bezuinigen op voorzieningen die dat mogelijk maken´´, fulmineerde hij.

Maar ja, de PvdA is ook de partij waar je toch altijd lid van zult blijven, omdat citeerde hij Bart Tromp: ´´Er altijd betere redenen zijn om het lidmaatschap op te zeggen.´´ Wel gaf hij een sombere conclusie aan het eind´´Wanneer de partij van het verbinden er niets aan doet, zullen ouderen er niet toe doen.´´ Van Amerongen kreeg luid applaus.

Dat applaus kwam ook voort uit het ongenoegen dat de leden uitspraken tegen de eerste gast: Marleen Barth. De Eerste Kamerfractievoorzitter beet tijdens de middag het spits af met een positief en strijdbaar verhaal over de nieuwe wetten die vanaf deze maand in werking zijn getreden. ´´De mensen die zorg nodig hebben kunnen beter geholpen worden door wethouders die dichter bij de ouderen staan. Wethouders die de combinatie kunnen maken met welzijn, gezondheidszorg en werk.´´ En de kosten van de zorg rijzen de pan uit. Daar moeten we iets tegen doen, zodat onze kinderen later als het nodig is ook gebruik kunnen blijven maken van ons zorgsysteem.

Volgens een groot aantal van de meer dan vijftig aanwezigen gaf ze een té juichend beeld van het huidige kwesties rondom de zorg. Op papier zijn het prachtige ideeën, maar de praktijk is weerbarstig. Het fijnmazig openbaar wordt verder afgebroken, de traplift wordt niet geplaatst, de thuiszorg staat onder druk, de informatievoorziening is onvoldoende en woningen voor ouderen zijn niet beschikbaar. Het publiek morde. Ook stadsdeel bestuurder Marijn van Ballegooijen die zich onder meer hard maakt voor de mantelzorgsters in Zuid en strijd voert tegen eenzaamheid werd onder vuur genomen. Edward Vos -lid van het PvdA Seniorenoverleg-  leidde de vaak scherpe pijnlijke vragen in goede banen.

Een luchtige onderbreking in het spervuur was het optreden van Andrea Mayer. De hoogleraar ouderen geneeskunde van de VU gaf een klein college over de toekomst van ouder worden.  Ze maakte op speelse wijze duidelijk aan het nog na mopperende publiek dat ze die traplift of die bus voor de deur vooral zo lang mogelijk moeten uitstellen. ´´Daar wordt je juist oud van.´´ Bewegen en meedoen was haar devies. Ze toonde onderzoeken, voerde een geheugentestje en poneerde de stelling dat we over niet al te lange tijd wel 130 jaar kunnen worden zonder al die nare ziektes als artrose, geheugenverlies, hoge bloeddruk en suikerziekte. De Old School bleek ondanks dat het moeilijk te vinden was een uitstekende zaal waar na borrelen geriefelijk en gezellig was.