Door op 5 februari 2013

Egbert de Vries opent Peelhorst met 35 levensloopbestendige woningen

Zichtbaar trots heeft stadsdeelwethouder en partijlid Egbert de Vries van stadsdeel Zuid op vrijdag 1 februari het wooncomplex Peelhorst aan de Peelstraat in de Rivierenbuurt geopend. Een uniek woonplan waar vijfendertig levensloopbestendige woningen zijn gebouwd. Een complex om trots op te zijn omdat het een wijze van bouwen van de toekomst is waarbij het accent op wonen ligt, maar waar de zorg voor handen is mocht dat nodig zijn. Ouderen kunnen hier zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen omdat alle zorg ter plekke aanwezig is of door Puur Zuid -een  dienstverlenende organisatie op het gebied van zorg en welzijn in het stadsdeel- kan worden geleverd. Vanaf november zijn de appartementen opgeleverd. Al meer dan de helft is inmiddels bewoond.

Levensloopbestendig wonen. Dat is het uitgangspunt geweest voor de bouw van de woningen aan de Peelstraat. Het waren toenmalig stadsdeelvoorzitter van Zuideramstel en partijgenoot Duco Adema en de voormalig directeur van Zorgcentrum Torendael Wybren Bakker die de handen in elkaar sloegen om te zorgen dat er aan het stadsdeel vijfendertig woningen voor mensen boven de 55+ met behoefte aan zorg aan huis werden gebouwd. Een en ander werd opgenomen in het plan om de Mirandastrook van zo’n driehonderd nieuwe woningen te voorzien. Dit laatste werd afgeblazen vanwege de economische crises. Maar het plan om de Peelhorst te bouwen bleef overeind.

De Vries is verheugd om in deze tijd zo’n geweldig woonzorgcomplex te openen. Het stadsdeel zal een bijdrage leveren aan de omgeving van het complex waar een parkachtige voor iedereen toegankelijke tuin wordt aangelegd met geld van het stadsdeel.

De Vries: “Langer zelfstandig heeft zoveel voordelen. Mensen voelen zich gelukkiger waardoor ze minder snel ziek zijn. Bovendien lopen de kosten van de zorg de pan uit. Zelfstandig wonen waarbij zorg op maat kan worden geleverd is gewoon goedkoper.”

De woningen, die duurzaam zijn gebouwd, zijn ruim opgezet en van alle digitale gemakken voorzien, de appartementen worden in de toekomst met zogenaamde domotica -huisautomatisering- uitgerust, zodat mensen die minder goed ter been zijn of anderszins niet goed kunnen bewegen veel zelf kunnen blijven doen en daardoor zelfstandig kunnen blijven wonen.