Door op 4 april 2013

Egbert de Vries opent gerenoveerd tennisterrein van vereniging Joy aan Jaagpad

De Vries: “Lichtmasten kunnen in principe geplaatst worden”

Stadsdeelwethouder Egbert de Vries heeft op zaterdag 30 maart het voor bijna een half miljoen euro gerenoveerde sportcomplex van Tennisvereniging Joy aan het Jaagpad in Amsterdam Zuid geopend. Onder luid applaus hees De Vries samen met voorzitter Tim van der Rijken de vlag. De sinds 1971 opgerichte club heeft daarmee het aantal tennisvelden kunnen uitbreiden van dertien naar vijftien banen.

Bovendien zijn de velden vernieuwd met onder de banen goede drainage, is er nieuw hekwerk geplaatst en is voor de hele jeugdige spelers een minibaan aangelegd. Ook kreeg het clubgebouw een nieuwe keuken, een nieuwe vloer, nieuwe uitbaters en een lik verf. Het enige dat nog moet gebeuren is het plaatsen van de lichtmasten waar nog geen vergunning voor is verleend omdat het bestemmingsplan daarvoor moet worden gewijzigd. Echter Egbert de Vries kon de aanwezigen in het clubgebouw melden dat dit nog alleen een papieren kwestie is die wellicht binnen een maand geregeld is. Met het plaatsen van de lichtmasten kan er tot ’s avonds elf uur worden gespeeld.

Het is aan de inzet van De Vries te danken dat de Vereniging op haar huidige plek kon blijven zitten. Lange tijd is er sprake van geweest dat de tennisvelden moesten wijken voor de stadsreiniging die een werf op de plek wilde inrichten. Joy zou dan verplaatst worden naar Nieuw West. De vereniging was hier fel op tegen. De Vries: “We hebben gezocht naar andere locaties om een nieuwe werf te vestigen. Na veel passen en meten kwamen we bij de dichtbijgelegen Luchtvaartstraat terecht waar het stadsdeel panden heeft. Dit tot grote vreugde van de vereniging en voor ons. We wilden graag dat Joy aan het Jaagpad bleef!”

De kou gooide een beetje roet in de feestelijkheden omdat het geplande openingstoernooi geen doorgang kon vinden. “Er zit nog vorst in de grond en dan is de baan niet te bespelen.”aldus de voorzitter. Of dat komende week kan durfde hij niet te voorspellen.

De ruim 1100 leden tellende vereniging wachtte jaren op geld van het stadsdeel om aan een grootschalige verbouwing te kunnen beginnen vanwege de onzekerheid over de huidige plek. Vorig jaar kwam de mededeling dat A10, de ringweg waaraan de tennisvelden grenzen, zou worden verbreed en gingen opnieuw stemmen op om de renovatie uit te stellen.

Het stadsdeel besloot toen echter om toch door te pakken en het startsein voor de grootschalige verbouwing te geven. Dit tot groot genoegen van de club. Egbert de Vries: “Er is altijd wel wat. De uitbreiding van de A10 zal wellicht pas in 2023 plaatsvinden. Dus wachten tot die plannen rond zijn kon echt niet. We besloten nu door te pakken.”