Door op 28 januari 2012

Ed Groot en Ronald Plasterk op de Zuidas

Vrijdagmiddag 27 januari bezochten enkele van onze Kamerleden Amsterdam. Twee van hen bezochten eerst de Zuidas en gingen daarna naar de Kolenkitbuurt in West, om verschillende aspecten van stedelijke vernieuwing in Amsterdam te bekijken. Het bezoek, dat vanuit de afdeling Zuid door Fred Cohen en Marijn van Ballegooijen was voorbereid, werd met alle bezoekende Kamerleden afgesloten in Café de Pont in Noord.

Ed Groot en Ronald Plasterk begonnen bij de gemeentelijke Dienst Zuidas. Ook  aanwezig waren gemeenteraadslid Michiel Mulder, Koen Maes van het Amsterdamse PvdA-bestuur en Jori Keijsper uit West. Jan Nico Knip, Harry Bleeker en Jan Verjaal waren er namens de afdeling Zuid.

Staande rond de maquette van het nog steeds ambitieuze plan kregen zij een toelichting op de ontwikkeling zoals die de gemeente nu voor ogen staat. Nog steeds hoge ambities, maar met aanmerkelijk minder kantoorruimte dan eerst gedacht. De woningbouwdoelstellingen zijn gebleven, met nog steeds het streefcijfer van eenderde sociale woningbouw.

Donderdag 2 februari 2012 wordt een bestuursaccoord gesloten over een beperkte variant van het dok. Tussen de RAI en de VU de A10 in een tunnel, en het openbaar vervoer daarbovenop in de buitenlucht.

Die variant kan in een jaar of acht gebouwd worden, in tegenstelling tot vijftien á twintig jaar als weg én rail onder de grond verdwijnen. Ook de kosten zijn duidelijk minder: het nu gekozen alternatief gaat rond de twee miljard kosten, het volledig gesloten dok zou een miljard meer vergen. Belangrijke informatie voor onze volksvertegenwoordigers, het grootste deel van het geld moet tenslotte uit Den Haag komen. Zijdelings kwam aan de orde dat het doortrekken van de NoordZuidlijn naar Amstelveen van de baan is, maar dat die op de Zuidas zijn eindpunt krijgt. Amstelveen en Buitenveldert houden hun doorgaande verbinding met de stad in de vorm van een combinatie van regio- en stadstram.

Het bezoek werd afgesloten op het station Zuid, waar de uiteenzettingen aan de maquette op ware grootte konden worden verduidelijkt. Vanwege een gaslek bij de Amstelveense weg gingen onze gasten niet per metro maar per taxi naar de Kolenkitbuurt.