30 januari 2017

…AANPAK SCHULDEN BIJ JONGEREN…

Op de Nationale OnderwijstenToonstelling 2017 in de Jaarbeurs in Utrecht hadden Koningin Máxima en Minister van Onderwijs Jet Bussemaker (PvdA) een gesprek met Stadsdeelbestuurder Marijn van Ballegooijen (PvdA) over de preventieve aanpak van jongerenschulden in Stadsdeel Zuid.
Stadsdeel Zuid heeft onder de titel “HOE WORD JE RIJK?” een lesprogramma voor het Voortgezet Onderwijs gemaakt om jongerenschulden te voorkomen. Al te vaak komen jongeren in de schulden te zitten na hun 18e verjaardag. De meest voorkomende oorzaken zijn de verplichte Zorgverzekering, Telefoonrekeningen, Incasso’s en Studiefinanciering. Jongeren weten niet altijd hoe ze om moeten gaan met deze nieuwe financiële verantwoordelijkheden. Het meeste risico op schulden hebben jongeren op het Praktijkonderwijs en VMBO en jongeren wiens ouders ook niet goed met geld kunnen omgaan.
Omdat Koningin Máxima en Minister Jet Bussemaker zich sterk maken voor financiële zelfredzaamheid van de jeugd, spraken zij met Marijn van Ballegooijen, portefeuillehouder Jeugdzaken in stadsdeel Zuid, over “HOE WORD JE RIJK?” als VoorbeeldProject. Inmiddels doen maar liefst tien (10) Voortgezet Onderwijs scholen in Zuid mee. De lessen worden door leerlingen en docenten erg gewaardeerd.
Van Ballegooijen: “Door jongeren op het Voortgezet Onderwijs te leren financieel zelfredzaam te worden, kunnen we schulden voorkomen.”